Aktuelle foredrag

Foreningen Lyspunktet

Foredraget:

Nærdødsoplevelser.

Så længe der har været tænkende mennesker på jorden, har de beskæftiget sig med menneskehedens tre fundamentale spørgsmål: Hvad er meningen med, at vi er her, hvor kommer vi fra, og hvor går vi hen, når vi dør? Nærdødsoplevelserne et vigtigt bidrag til besvarelse af det sidste af disse spørgsmål.

En nærdødsoplevelse er en oplevelse, som ca. halvdelen af alle klinisk døde patienter kan fortælle om efter genoplivningen. Nærdødsoplevelser kan forekomme hos mennesker, der er kliniske døde, dvs. deres hjerte er holdt op med at slå og deres åndedræt er gået i stå, oftest under operationer. De bliver efter et tidsrum løbende mellem nogle sekunder, og i meget sjældne tilfælde, helt op til tyve minutter, vækket til live igen.

Efter således at være vendt tilbage fra ”dødens land”, bliver de aldrig helt de samme igen. Det, de har oplevet, har gjort et så stort indtryk på dem, at de tilrettelægger deres liv efter det. Det bemærkelsesværdige ved beretningerne omkring disse nærdødsoplevelser, er deres ensartethed. Ligegyldigt om de kommer fra en religiøs troende eller en ateist, en asiat eller en europæer, har beretningerne de samme typiske træk.

Personer, der har været gennem nærdødsoplevelser, er helt overbeviste om, at de har oplevet noget virkeligt, og de husker oplevelsen resten af deres liv. Deres dødsfrygt forsvinder, og de er overbeviste om, at der er et liv efter døden.

I foredraget gennemgås fællestrækkene ved disse nærdødsoplevelser. Nogle beretninger omtales og en af foredragsholdernes egen nærdødsoplevelse bliver fortalt. Efter pausen vil der være en fantasirejse, hvor tilhørerne bliver guidede i fantasien gennem en typisk nærdødsoplevelse.

Foredragsholdere: Lena og Torben Skettrup, Klintedalsvej 20, 4400 Kalundborg

LYSPUNKTET er en forening, der arrangerer foredrag og kurser om livets spirituelle sider og har tilknyttet terapeuter, der foretager healing og samtaleterapi. Henv: 45813555 eller www.foreningenlyspunktet.dk